Адаптація учнів 1 класу
Для багатьох дітей процес адаптації до школи є складним випробуванням. Дитина стикається з рядом проблем, які не в силах вирішити сама. В результаті в неї можуть виникнути шкільні неврози. Рання діагностика, корекція і профілактика шкільних неврозів залишаються актуальною і надзвичайно важливою проблемою.
Дослідження рівня адаптації першокласників проводилося протягом вересня-жовтня. Обстежено всього 14 учнів, у т.ч. 7 дівчат, 7 хлопчиків.
Протягом даного періоду були відвідані та проаналізовані уроки, проведені бесіди з вчителем та учнями, велися спостереження та проведені невеликі міні-заняття для першокласників, які носили розвивальний та пізнавальний характер, проводились у формі гри та були спрямовані на визначення психологічної і соціальної готовності, пізнавальної активності.
Відвідані уроки засвідчили, що вчитель КвятківськаА.Ф.. будує уроки із врахуванням психологічних та індивідуальних особливостей розвитку дітей-шестирічок відповідно до програми НУШ. У навчанні учнів велику увагу вчитель приділяє грі. Ігрова діяльність є цінним засобом виховання розумової активності учнів, активізує психічні процеси, викликає живу зацікавленість у процесах пізнання. Під час проведення дидактичних ігор діти з бажанням долають значні труднощі у навчанні, розвивають свої здібності та вміння.
Адаптація дітей відбувається поступово: підвищується працездатність, спадає напруга та тривожність.
Для визначення рівня адаптації дитини та мотиваційної складової навчальної діяльності було проведено ряд діагностичних методик.
Для досягнення цієї мети були поставлені завдання:
- дослідження рівня адаптації дитини до школи;
- визначення характеру психологічного комфорту учня у класі , його емоційного стану;
- аналіз емоційного відношення до школи;
- спостереження соціального педагога за мікрокліматом у класному колективі, стилем спілкування учнів з учителем, та один з одним.
- дослідження процесу адаптації першокласників до школи за допомогою психодіагностичних методик:
- проективна методика «Школа звірів» С.Панченко;
- дослідження мотивації навчання в першокласників.
- етодика розроблена VI.Р. Гінзбург, експериментальні матеріали і система оцінок - И.Ю. Пахомовою і Р.В. Овчаровою.)
За результатами проектної методики «Школа звірів» дослідження учнів 1 класу виявлено, що 75 % учнів перебувають в зоні адаптації (високий рівень), 25 % в зоні неповної адаптації (середній рівень), 0% - неадаптовані (низький рівень).
За результатами дослідження мотивації навчання в першокласників.
(Методика розроблена VI.Р. Гінзбург, експериментальні матеріали і система оцінок - И.Ю. Пахомовою і Р.В. Овчаровою) було виявлено, що 72% дітей мають навчальну мтивацію, 53% - соціальну мотивацію, 19% - важлива оцінка, 5% - ігрова та 3% - позиційна мотивація. Таким чином можна сказати, що у переважної більшості учнів 1-го класу достатньо сформована готовність до навчання в школі, зокрема про що говорить навчальна мотивація.
За результатами спостереження та опрацювання діагностичних матеріалі,можна зробити висновок, що адаптація першокласників проходить на достатньому рівні. Діти мають високий та середній рівень адаптації,позитивне сприйняття процесу навчання, вчителя, себе як учня, взаємин з однокласниками. В ході дослідження «дітей групи ризику» не було виявлено.